♡ Dennennaalden Thee Bij Ons Altijd Op Voorraad - Nu Ook Met Zeoliet ♡

 Vitamines & Mineralen


Vitaminen en mineralen zijn twee van de belangrijkste soorten voedingsstoffen die uw lichaam nodig heeft om te overleven en gezond te blijven. Vitaminen helpen uw lichaam te groeien en te werken zoals het zou moeten. Er zijn 13 essentiële vitamines - vitamine A, C, D, E, K en de B-vitamines (thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, biotine, B6, B12 en foliumzuur). Je kunt geen vitamines of mineralen in je lichaam maken, dus je moet ze via een dieet en supplementen binnenkrijgen - maar wat moet je innemen en hoeveel? U heeft slechts kleine hoeveelheden van elk supplement nodig, maar u moet ze wel regelmatig binnen krijgen. Om gezond te zijn, heb je van elk slechts kleine hoeveelheden nodig, maar je moet ze regelmatig krijgen - idealiter elke dag. Deficiëntieziekten veroorzaakt door onvoldoende inname zijn zeldzaam, maar niet onbekend, in het VK.

Vitamines

Vitaminen helpen onder andere biologische processen te stimuleren, ze helpen andere essentiële voedingsstoffen zoals mineralen te absorberen, ze beschermen ons tegen schade door vrije radicalen, zijn betrokken bij de productie van hormonen en helpen energie uit voedsel vrij te maken. Vitaminen zijn ofwel in vet oplosbaar (A, D, E en K) of in water oplosbaar (de Bs en C). In vet oplosbare vitamines worden in het lichaam opgeslagen, dus we hebben minder nodig, maar ze kunnen zich ook ophopen als we te veel innemen. In water oplosbare vitamines passeren gemakkelijk, dus die moeten dagelijks worden bijgevuld. Ze worden tijdens de bereiding en het koken uit het voedsel gewassen.

Mineralen

Mineralen zijn betrokken bij een breed scala aan cruciale functies door het hele lichaam. Ze zijn een noodzakelijk onderdeel van meer dan 600 enzymen en zijn bij elk weefsel betrokken. Sommige zijn nodig in hoeveelheden van meer dan 100 mg per dag, en deze worden macro-mineralen genoemd. Anderen zijn in veel kleinere hoeveelheden nodig en deze worden micromineralen genoemd. Naarmate we ouder worden, wordt ons lichaam minder efficiënt in het extraheren van voedingsstoffen uit ons voedsel en deze in het bloed te absorberen. Het wordt steeds belangrijker om onze reserves aan te vullen naarmate de tijd verstrijkt. Mineralen komen uit de bodem en worden opgenomen door planten die we eten of worden opgegeten door dieren. Het mineraalgehalte van voedsel hangt af van waar de planten groeien en van wat de dieren krijgen. Moderne landbouwmethoden produceren grote hoeveelheden voedsel, maar veel ervan bevatten niet de voedingsstoffen van het gelijkwaardige biologische gewas of traditioneel gekweekte versie.

 

MAAR IS HET ECHT VERS?
Vers voedsel, bestemd voor de supermarkt en opgeslagen in gekoelde containers, kan honderden of zelfs duizenden kilometers afleggen en het duurt enkele dagen om van en naar distributiecentra te komen. Bij de verwerking worden de meeste voedingsstoffen verwijderd. Witte bloem, witte rijst en geraffineerde witte suiker bevatten helemaal geen vitamines en slechts 10% van de mineralen die ze oorspronkelijk hadden. Fabrikanten compenseren dit door enkele, maar niet alle, verwijderde of vernietigde voedingsstoffen weer toe te voegen - het "verrijkte" voedsel. Aan granen, margarines, brood, melk en sinaasappelsap zijn de vitamines B1, B2, B6, C en D toegevoegd en ook mineralen zoals ijzer en calcium. Veel groenten en fruit bevatten nu veel minder van sommige voedingsstoffen in vergelijking met 40 jaar geleden. Zo bevatten broccoli en ananas nu minder dan de helft van het calcium; de vitamine C in bloemkool is 40% minder en 30% minder in paprika; waterkers heeft 80% minder ijzer, en sommige sinaasappels hebben helemaal geen vitamine C.

WE HEBBEN AL SNEL EEN TEKORT
Speciale diëten zoals eiwitarm, koolhydraatarm, vegetarisch en dergelijke kunnen betekenen dat u minder van de essentiële vitamines of mineralen krijgt die u nodig heeft. Onderzoek toont aan dat de meesten van ons lang niet in de buurt komen van het bereiken van de dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen, en als gevolg daarvan last hebben van lichte tekorten.

VITAMINE EN MINERALEN SUPPLEMENTEN KIEZEN
Supplementen zijn een eenvoudige manier om de dalende normen van ons eten en de moderne levensstijl te compenseren. Echte deficiëntieziekten zijn zeldzaam, maar dit betekent niet dat we geen supplementen nodig hebben om onze gezondheid te verbeteren. Supplementen kunnen slechte voedingskeuzes niet compenseren en ze zijn geen vervanging voor gemiste maaltijden. Koop het beste supplement dat u zich kunt veroorloven. Goedkoop betekent niet noodzakelijk een slechte kwaliteit. Lees altijd de ingrediënten. 

MAAR HOE VEEL?
Het supplementlabel bevat ingrediënten in gram (G), milligram (mg) of microgram (mcg) en geeft dit bedrag vervolgens als een percentage van de ADH - de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit is een maat voor de minimale hoeveelheid van een vitamine of mineraal die het lichaam nodig heeft om een ​​deficiëntieziekte te voorkomen. Onthoud alsjeblieft dat dit niet het ideale is, noch het optimale, maar het absolute minimum. De betere supplementen geven u 100% van de ADH in elke dosis.